Bijles El Rizo

Over Els ’t Hoen

Opleiding

  • Nederlandse taal- en letterkunde, afgestudeerd aan de Universiteit van Utrecht
  • Engels niveau C bij Masterclass (British Council, Cambridge) te Rotterdam, CEFR normering
  • Opleiding Spaans bij Mariposa te Gouda en Regina Coeli te Vught

Mijn visie op de lessen

Sinds 2015 geef ik bij El Rizo bijles aan leerlingen die hun Nederlands, Engels of Spaans willen bijspijkeren. Ook kinderen van de basisschool geef ik bijles in bijvoorbeeld (werkwoord)spelling, woordenschat en begrijpend lezen. Tenslotte geef ik via Skype Nederlands aan kinderen van expats die in het buitenland wonen.

Dyslexie

In de loop der jaren ben ik steeds meer geraakt door de moeilijkheden die leerlingen op school ervaren. Kinderen met dyslexie lopen regelmatig aan tegen de grenzen van het onderwijs op scholen. Ik heb veel ervaring met het begeleiden van deze kinderen. Het aanleren van een juiste klank-teken koppeling, het meedenken over ervaringen op school en praktische zaken zoals werken met het lettertype Arial 12 zijn daar voorbeelden van. Het Protocol Dyslexie (http://masterplandyslexie.nl) biedt een stevig houvast hiervoor.

Beelddenken

Ook leerlingen met een andere manier van informatie opnemen zoals beelddenken   lopen vaak tegen grenzen aan in het onderwijs. In mijn praktijk speel ik hierop in door veel gebruik te maken van mindmappen, filmpjes, spelletjes en afbeeldingen.

Faalangst

In mijn praktijk komen vaak kinderen die faalangst hebben ontwikkeld door vele negatieve ervaringen. In overleg met ouders speel ik daar op in. Bij mij ligt het accent op wat goed gaat en niet op wat misgaat.

Leerlingen die met één vak niet goed meekomen, moeten vaak afstromen naar een lager niveau of blijven zitten. Zitten blijven betekent meestal een heel jaar overdoen in plaats van alleen de stof waar je moeite mee hebt. Zelfs bij de ‘gewone’ leerling komt niet altijd het beste naar boven. Zo is de overstap naar de brugklas vaak lastig bij bijvoorbeeld een vak als Engels. De aansluiting tussen basisschool en middelbare school is niet altijd optimaal.

Kijken naar de leerling

Voor al deze leerlingen wil ik iets betekenen. Waar leerkrachten en leraren de tijd of mogelijkheid niet hebben om op het niveau van elke individuele leerling lesstof aan te bieden, bied ik juist wel de stof op maat aan. De vraag ‘wat heeft de leerling nodig’ staat bij mij centraal. Daarom zijn alles lessen individueel: in een een-op-een situatie bereik je het beste resultaat.

Tijdens een eerste vrijblijvende afspraak zetten we samen met leerling en ouder(s) de wensen en vragen op een rij. Zo komen we tot een gerichte lesaanpak en een duidelijk financieel overzicht.