Bijles El Rizo



Over Els ’t Hoen

Opleiding

  • Nederlandse taal- en letterkunde, afgestudeerd aan de Universiteit van Utrecht
  • Engels niveau C bij Masterclass (British Council, Cambridge) te Rotterdam, CEFR normering
  • Opleiding Spaans bij Mariposa te Gouda en Regina Coeli te Vught
  • Nieuwkomers in de reguliere groep, NT2 bij Lowan PO

Mijn visie op de lessen

Sinds 2015 geef ik met El Rizo bijles aan leerlingen die hun Nederlands of Engels willen bijspijkeren. Als Remedial Teacher geef ik kinderen op de basisschool bijles in taal, spelling en begrijpend lezen. Tenslotte geef ik online Nederlands aan kinderen van expats die in het buitenland wonen.

Dyslexie

In de loop der jaren ben ik steeds meer geraakt door de moeilijkheden die leerlingen op school ervaren. Kinderen met dyslexie lopen regelmatig aan tegen de grenzen van het onderwijs op scholen. Ik heb veel ervaring met het begeleiden van deze kinderen. Het aanleren van een juiste klank-teken koppeling, het meedenken over ervaringen op school en praktische zaken zoals werken met het lettertype Arial 12 zijn daar voorbeelden van. Het Protocol Dyslexie (http://masterplandyslexie.nl) biedt een stevig houvast hiervoor.

Faalangst

In mijn praktijk komen vaak kinderen die faalangst hebben ontwikkeld door vele negatieve ervaringen. In overleg met ouders speel ik daar op in. Bij mij ligt het accent op wat goed gaat en niet op wat misgaat.

Leerlingen die met één vak niet goed meekomen, moeten vaak afstromen naar een lager niveau of blijven zitten. Zitten blijven betekent meestal een heel jaar overdoen in plaats van alleen de stof waar je moeite mee hebt. Zelfs bij de ‘gewone’ leerling komt niet altijd het beste naar boven. Zo is de overstap naar de brugklas vaak lastig bij bijvoorbeeld een vak als Engels. De aansluiting tussen basisschool en middelbare school is niet altijd optimaal.

Kijken naar de leerling

Voor al deze leerlingen wil ik iets betekenen. Waar leerkrachten en leraren de tijd of mogelijkheid niet hebben om op het niveau van elke individuele leerling lesstof aan te bieden, bied ik juist wel de stof op maat aan. De vraag ‘wat heeft de leerling nodig’ staat bij mij centraal. Daarom zijn alle lessen individueel: in een een-op-een situatie bereik je het beste resultaat.

Tijdens een eerste vrijblijvende afspraak zetten we samen met leerling en ouder(s) de wensen en vragen op een rij. Zo komen we tot een gerichte lesaanpak en een duidelijk financieel overzicht.